Centrum Szkolenia
Samorządu i Administracji

Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej


KTO I DLACZEGO MOŻE SKORZYSTAĆ Z OFERTY SZKOLEŃ Z ZAKRESU UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNYCH W PRACY SOCJALNEJ?

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z 12 marca 2004 r. prowadzenie i organizowanie działań związanych z pomocą społeczną jest zadaniem organów administracji rządowej i samorządowej. Celem polityki społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie same pokonać.

Proponowane szkolenie wpisuje się tematycznie w zakres szkolenia dla I stopienia specjalizacji zawodowej, tym samy szkolenie nie tylko podnosi kwalifikacje, ale i można je potraktować jako przygotowanie do specjalizacji zawodowej.

Zajęcia w głównej mierze prowadzone są w formie warsztatów, dzięki czemu uczestnicy szkolenia mają okazję opracowania rozwiązań bezpośrednio związanych z ich instytucjami.

CEL SZKOLENIA

Celem szkolenia jest nabycie przez osoby, których zakres obowiązków obejmuje prowadzenie treningów umiejętności społecznych, wiedzy i umiejętności w zakresie specjalistycznej pracy terapeutycznej, rozwijającej samodzielność oraz wzmacniającej integrację podopiecznych pomocy społecznej ze środowiskiem, w tym umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań, kształtowanie nawyków celowej aktywności, prowadzenie treningu zachowań społecznych.

PROGRAM SZKOLENIA

Program skonstruowany został w taki sposób, aby w prostej i skondensowanej formie – krok po kroku – wyjaśnić zagadnienia związane z umiejętnościami interpersonalnymi w pracy socjalnej. Sprzyja temu także forma i metodologia prowadzenia szkoleń, z zastosowaniem metod aktywnych. Główny nacisk położony zostanie na praktyczne ujęcie tematu.

1. Umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań:

  • motywacja – podstawowe definicje
  • główne teorie motywacji (treści, procesu, wzmocnienia)
  • warunki gotowości do zmiany: zaufanie, akceptacja, chęć współpracy
  • partnerstwo i stopniowanie wsparcia
  • przyczyny oporu przed zmianą

2. Kształtowanie nawyków celowej aktywności

  • warunki efektywnej komunikacji
  • analiza zachowań a kształtowanie nawyków celowej aktywności
  • metody kształtowania zachowań (wzmacnianie, wygaszanie, modyfikowanie, itp.)

3. Prowadzenie treningu zachowań społecznych

  • trening zachowań: podstawowe definicje, formy i rodzaje
  • zasady planowania treningu zachowań społecznych
  • zasady prowadzenia treningu zachowań społecznych
  • dobór metod i technik prowadzenia treningu zachowań społecznych do specyficznych potrzeb podopiecznych pomocy społecznej
  • cechy dobrego terapeuty
  • wypalenie zawodowe u osób prowadzących trening zachowań społecznych

 

Uczestnicy poszerzą wiedzę teoretyczną dotyczącą specjalistycznej pracy rozwijającej samodzielność oraz wzmacniającej integrację podopiecznych pomocy społecznej ze środowiskiem w zakresie:W trakcie szkolenia:ćwiczenia i omawianie przykładów własnych z praktyki prowadzącego, omawianie przykładów własnych uczestników szkolenia.

  1. Teoretycznych koncepcji motywacji
  2. Czynników wspierających gotowość do zmiany u podopiecznych oraz źródeł oporu przed zmianą
  3. Metod kształtowania pożądanych zachowań
  4. Rodzajów i celów treningów zachowań społecznych
  5. Zasad tworzenia i prowadzenia treningów zachowań społecznych
  6. Pożądanych cech osobowościowych oraz kompetencji terapeuty prowadzącego trening zachowań społecznych

Uczestnicy podczas szkolenia zdobędą następujące umiejętności praktyczne związane z prowadzeniem treningu umiejętności społecznych:

  1. Opisania motywów postępowania człowieka w konkretnej, analizowanej sytuacji
  2. Tworzenia warunków wspierających gotowość do zmiany u podopiecznych pomocy społecznej
  3. Zaplanowania sposobów kształtowania pożądanych zachowań
  4. Zaplanowania treningu zachowań społecznych dostosowanego do specyficznych potrzeb podopiecznych pomocy społecznej


Znajdź szkolenie


Kalendarium szkoleń

Wrzesień 2014 Poprzedni miesiąc Następny miesiąc
NdPnWtŚrCzPtSo
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Lokalizacja   /miejsca szkoleń


Centrum Szkolenia Samorządu i Administracji